En gastronom som gäst

Textstorlek:

Många har säkert hört honom, men aldrig sett honom. Vi talar om Karsten Thurfjell, örebroaren som blivit en mat- och vinexpert på Sveriges Radios P1. Sedan 2009 ingår han i Gastronomiska Akademin och innehar tallrik nummer fyra, som akademins ständige sekreterare.

Annons:

Karsten var inbjuden av Bernadottesamfundet i Örebro och platsen var det anrika församlingshemmet intill Nikolaikyrkan.

Ett flertal historiskt intresserade bespetsade sig på ett givande föredrag som hade titeln ”Kökets förfranskning under Karl Johans tid”. Det var alltså vår importerade kung, Jean Baptiste Bernadotte, som regerade mellan 1818 och 1844.

Karsten började med att berätta något om sin Örebrobakgrund och församlingen fick reda på att han var skolkamrat med författaren till denna artikel. Det var Engelbrektsskolan som gällde, eftersom Karsten växte upp på Räntmästargatan.

Karsten gick ett år på journalisthögskolan innan han kom in på Dramatiska Institutets radiolinje.

– Sommaren 1985 arbetade jag på Nerikes Allehanda och mitt första uppdrag blev att intervjua Carl Jan Granqvist, som hade flyttat till Saxå.

Det blev även en tjänstgöring på Radio Örebro innan han 1987 kunde börja på radions program 1. Där har han blivit en etablerad producent och redaktör på kulturredaktionen, med mat, vin och konst som specialitet.

Tillsammans med sin kollega Gunnar Bohlin har han gjort olika matresor runt om i Europa.

Karsten är också författare till flera böcker som handlar om mat. Han hade också med sig antika kokböcker som han handlat på sig under årens lopp, och som han visade upp för publiken.

– Jag fick också äran att åka med till auktionsfirman Sotheby´s i London, eftersom Carl Jan ville ha hjälp med inrop av Tore Wretmans kokboksamling.

Carl Jan hade lyckats få fram tre miljoner från en stiftelse och resultatet kan vi idag se i det fantastiska kokboksmuseet i Grythyttan.

Under föredraget blev det flera aha-upplevelser för åhörarna. Bland annat fick de reda på att det franska ordet ”restaurant” egentligen kommer från restaurera, alltså bygga upp.

För det var så under 1700-talet att fransmännens kostföring inte var den allra bästa. Därför dök det upp mindre hälsoställen i Paris, som minispa, där man kunde äta nyttig buljong och få dricka friskt vatten. Dessutom hade de öppet hela dagen.

Dessa matställen utvecklade sig senare till platser där man även kunde äta annan mat.

Den första restaurangguiden tillkom 1803 och gavs ut under åtta år i pocketformat. Här kunde man inte bara få reda på bra matstälen i Paris, utan även affärer där man kunde handla goda råvaror.

När Karl XIV Johan regerade var det nästan uteslutande franska rätter som gällde. Han var extra förtjust i skaldjur som ostron och hummer. Men även svamp, som stensopp. Den skulle ju senare få namnet Karl Johan-svamp.

Annars skulle inte den franska matkulturen i Sverige slå igenom förrän järnvägen byggdes i mitten av 1800-talet. Det var då alla järnvägshotell med restauranger etablerades och gjorde utematen känd.

Före 1850 var menyerna oftast handskrivna och därför finns inte så mycket kvar som dokumentation. De tryckta menyerna skulle bli mer beständiga.

– Men något som fick genomslag för restaurangrörelsen i Sverige var etableringen av Hotell Rydberg i Stockholm 1857.

Fransmannen Jean-Francois Regis Cadier fick uppdraget att etablera ett nytt exklusivt storhotell i Stockholm. På försommaren 1874 kunde Grand Hotell ta emot de första gästerna.

Karsten tackades av Bernadottesamfundets ordförande Einar Lyth, med föreningens klubbnål och ett flertal böcker. Einar som för övrigt kommer delta på Litteraturens lördag med ett föredrag.

Karsten och Einar hade fler beröringspunkter, de har bägge varit yrkesmiitärer på I 3 i Örebro. Karsten var dock fänrik under en kortare period, innan han skulle bli journalist.

Länsposten passade också på att fråga Karsten om hans kumpan Gunnar Bohlin aldrig ville ha med honom som medtävlare i SVT:s På spåret. Karsten trodde dock att han gör sig bättre hemma i tv-soffan än i studion.

– Min kollega Louise Epstein har berättat att hon bara använder 60 procent av sin hjärna i studion, mot hemma.

Annons: