Buss 822 mellan Hampetorp och Odensbacken är en av 15 linjer som regionen föreslår att lägga ned. Foto: Sofie Isaksson
Axel Ödman Nilsson, 15 år, bor på Vinön och pluggar på Tullängsgymnasiet. Foto: Sofie Isaksson
Kollektivtrafiknämndens ordförande Nina Höijer, S. Foto: Kicki Nilsson/Icon Photography

Flera busslinjer ska sparas in

Ytterligare 15 busslinjer på landsbygden i länet försvinner när regionen ska spara även på kollektivtrafiken. Idag fattar politikerna beslutet. – Jag kan bara beklaga. Vi är medvetna om att gymnasieelever hamnar i kläm, säger kollektivtrafiknämndens ordförande Nina Höijer (S).

Axel Ödman Nilsson, 15, läser teknik på Tullängsgymnasiet. Han tycker det är synd om bussförbindelsen mellan Hampetorp och Odensbacken försvinner.

– Jag kommer cirka 15 minuter försent när jag åker med bussen. Jag har tur att min mamma kan ställa upp och skjutsa mig nästan varje dag, säger Axel men berättar att det finns andra som är beroende av bussen.

Han har två och ett halvt år kvar av gymnasiet och förklarar att han hela tiden är beroende av någon annan för att kunna ta sig någonstans.

– Jag funderar på att bo i stan på veckorna.

Sviker landsbygden

Bussarna är ett samtalsämne.

– De lägger en miljard på BRT-bussarna i stan. Hade någon som styr brytt sig från början om landsbygden så hade det inte varit så här, säger Axel som säger sig sviken av staden.

Pappa Johan Nilsson menar att bilen nu är en nödvändighet.

– Och ur en miljösynpunkt går vi i denna negativa riktning. Det här är tvärtemot den decentralisering som vi hoppats på tyvärr. Nu är vi avskurna från järnvägsstationen också. Hampetorp ska ju ses som ett utvecklingsområde från Örebro kommun men nu rycker man undan mattan för blivande barnfamiljer – helt bakvänt, säger Johan Nilsson bistert.

– Om de inte vill att vi ska leva på landsbygden så borde vi ha en differentierad beskattning. På något sätt vill man ha tillbaka av det man betalar i skatt. Äldre och gymnasieelever hamnar i kläm, säger han, något som kollektivtrafiknämndens ordförande Nina Höijer håller med om.

– Jag har under den senaste månaden varit ute och pratat med alla kommuner i länet om besparingsförslagen och visat på exempel från Lindesbergs kommun där gymnasieeleverna får åka med grundskoleskjutsarna. Vi i regionen hjälper gärna kommunerna att räkna på en sådan lösning, men något sådant uppdrag har vi inte fått ännu, säger hon.

Ett 60-tal gymnasieelever berörs

För Lindesbergs kommun kostade lösningen runt en och en halv miljon om året. Förutom gymnasieelever kan en del grundskoleelever drabbas när busslinjerna försvinner, då det är möjligt att välja grundskola fritt inom Örebro kommun. Om man väljer en grundskola som man inte är tilldelad eller en friskola omfattas man inte av kommunens skolskjutsar.

Totalt berörs ett 60-tal gymnasieelever i länet av de nya besparingsförslagen.

– Jag hoppas verkligen att det här är de sista neddragningarna vi måste göra, säger Nina Höijer.

Kollektivtrafiknämnden fattar det slutgiltiga beslutet den 7 december.