Tuff kamp mot jättarna

Upp till kamp mot handelns jättar, och näthandeln, men för den lokala handeln i Örebro. Från vänster Fredrik Göransson, Göran Gunnarsson, Lill-Anna Nilsson, Georg Berglund och Lise-Lotte Alm.

Textstorlek:

Inte lätt att vara affärsidkare i Örebro idag. Näthandeln har blivit en stentuff konkurrent. Köpcentra utanför stadskärnan är andra konkurrenter.
Bättre p-möjligheter och fler evenemang i stadskärnan är två motvapen som lokala handlare föreslår.

Annons:

När sammanslutningen Örebro köpmän är vilande så träffas istället lokala handlare, informellt, för att utbyta tankar om vad som kan göras för att möta den allt tuffare konkurrensen.

Näthandeln har växt fram som en riktigt hård motståndare som slår mot handeln inne i Örebro. Stora köpcentra utanför stadskärnan är annat som drar kunder från city till utkanterna.

När Länsposten besökte företagarna så var följande på plats: Lise-Lotte Alm (Salong Kam Inn), polisveteranen Göran Gunnarsson, Fredrik Göransson (Elon), Georg Berglund (Möbelhandlarn) och Lill-Anna Nilsson (bageri- och kondisrörelse).

– Det första vi fick igenom var cykelpumparna i city, säger Lise-Lotte Alm. Sedan har vi kämpat för att få bättre gatubelysning, bättre p-möjligheter med mera.

– Småbutikerna försvinner mer och mer. Synd. Själv har jag varit högst fem-sex gånger i Marieberg. Det förutsätter ju bil också. Den föreslagna p-tiden på 30 minuter på Storgatan är på tok. Vad hinner man på 30 minuter?

– Som jag ser det så måste cityhandeln ta ut mer för varorna än näthandeln. Köper du kläder så håller ju handeln med provhytter, folk som tar fram kläder och så vidare. Klart det kostar. Vi servar ju.

Georg Berglund:

– Ett sätt att möta det här är att handla på nätet men hämta hos oss. Då får vi lite del av kakan.

Fredrik Göransson:

– Ett bra exempel är en man som nyligen beställde ett kylskåp. Han bodde i Kilsbergskanten. När vi kom dit så gick inte skåpet in i hålet. Det var bara att ta med sig det och åka tillbaka. Service, kallas det. Hade han beställt på nätet så hade skåpet stått kvar och det hade blivit kundens problem att få det återsänt.

Lill-Anna Nilsson:

– Jag vill se betydligt fler aktiviteter i stan. Inte minst för barn. Det måste hända något i stan, då kommer folk.  Och så förstås bättre p-möjligheter. Gärna mer torghandel också.

– Men det är tufft att vara liten aktör inne i stan. Dyrt med personal och lokalhyror. Jag hoppas konsumenterna förstår det, och gynnar oss, så vi får behålla affärslivet här.

Lise-Lotte Alm:

– Ser jag bara 15 år tillbaka så var det mer liv i stan. Fler butiker, färre stora kedjor. Men nu lyfter vi brödkaveln och kämpar.

Göran Gunnarsson:

– Mitt bästa tips är ett riktigt bra centralt p-hus till.

Annons: