Pressat om tid för att hinna skifta däcken

Textstorlek:

Däckverkstäderna är inne i årets mest hektiska 14 dagar för att klara av alla däck- och hjulskiften innan det ska vara dubbfritt på vägarna.
Förläng tiden på våren är branschens riksförbunds krav.

Annons:

Däckverkstädernas lager har fyllts på för att klara kundernas efterfrågan nu när vårsolen manar till dubbfritt.

– Här i trakten används mest dubbdäck och det gör att vi just nu kommer att få fullt upp med alla skiften som ska vara klara den 15 april, förklarar Jonas Nyberg som driver Jonas Bil och Däck i Askersund.

I och med att de flesta ny bilar numera även har större däckdimensioner ställs ytterligare krav:

– Det gör att vi måste hålla ett mycket större lager för att ha rätt dimension hemma för att klara kundens efterfrågan, konstaterar Jonas.

–  När det är som mest försöker vi boka in en bil var tjugonde minut för däckskiftning, tillägger han.

På andra sidan staketet ligger Autoekonomi, som också har däckservice, och även där väntar hårt tryck nu.

–  Runt 80 procent har dubbdäck så det blir hög belastning när alla ska byta till sommardäck, och dessutom under så kort period som det är lagstadgat om, säger företagets ”boss”, Anders Mogren.

Mogren anser det näst intill omöjligt att hinna skifta alla däck under den korta tid det handlar om.

Det är alltså den gällande vinterdäckslagen som sätter däckverkstäderna på hårda prov just nu.

Lagstadgat är att man från och med 1 december till och med den 31 mars ska ha vinterdäck vid vinterväglag.

Det är tillåtet att ha dubbdäck 1 oktober-15 april . Om det är eller befaras bli vinterväglag på annan tid får man dock använda dubbdäck.

Om det råder vinterväglag eller inte är det polisen på aktuell plats som avgör.

För de flesta blir således den 15 april slutdatumet med dubbdäck på bilen.

Just i år infaller ju påsken under den period som är aktuell och en dag går bort.

Det kvarstår alltså 14 dagar för alla skiften.

Sverige har ju ett skiftande väderläge beroende på var man bor.

Det gör att det kan vara svårt för trafikanten vid längre resor att avgöra vad som gäller, och hur vägunderlaget kommer att se ut närmast i tiden.

Den lagstadgade snävt tilltagna perioden på våren har fått Däckspecialisternas Riksförbund att höja rösten och agera.

Förbundet vill att vinterdäckslagen förlängs i tid på våren för hjulskifte.

– På våren, om du har dubbdäck, har du bara 14 dagar på dig att skifta. Det blir en fruktansvärd press för däcksverkstäderna och i förlängningen en arbetsmiljöfråga, menar förbundets ordförande, Ulrik Jönsson.

Förbundets förslag är att förlänga perioden till sista april eller tidigarelägga datumet man får ta av vinterdäcken om de inte behövs.

Återigen handlar det till en del om var man bor i landet. En del områden har ju inte vinterväglag så långt fram i tiden, men ju längre norrut man kommer så finns behovet av vinterdäck under längre tid.

– Det är ju ytterst få som kör med dubbdäck i onödan, menar Jönsson.

Förbundets representanter har haft träffar med politiker, bland annat i trafikutskottet, för att få till en lagändring:

– Alla förstår problemet och har själv bilar men det verkar inte vara den hetaste och intressantaste frågan att samla röster på, säger Ulrik Jönsson.

Det som framhålls är att det skulle bli mer flexibelt och hanterbart med däckskiftningar om även perioden på våren vore längre i likhet med den på hösten, inför vintern.

– Det borde gå att ha två månader på våren också. Varför skulle inte det gå, frågar sig Jönsson.

Peter Buhre, vd för Däckspecialisternas Riksförbund, anger också arbetsmiljöfrågn som ett skäl till att förlänga vårens tid för hjulskifte.

– Arbetsbelastningen är stor under den här perioden och för att klara av jobbet så löser man det med övertidsarbete.

– Förläng tiden för dubbdäcksanvändning, något annat är ohållbart, påpekar Peter Buhre.

Annons: