Ny anda ska lyfta Kumla-Indianerna

Simon Gustafsson ska hålla i kontakterna med Indianernas framtida samarbetspartners. Han tror att Kumlalaget ska tillhöra speedwaytoppen igen om några få år. Foto: Rolf Johnsson
Textstorlek:

En ny anda ska lyfta Indianerna. Med på resan finns nu Simon Gustafsson, son till legendaren ”Henka”. Han ska ta hand om klubbens partners. – Jag föreslår målsättningar för ett, tre och fem år.

Det händer saker i speedwayvärlden. Nu kliver Simon Gustafsson in för att jobba med Kumlalaget Indianernas marknadsföring och nåbara målsättningar.
– Jag brinner för svensk speedway, och då gärna med Indianerna högst upp i tabellen.
Vi träffar Simon Gustafsson (27) i hans kontor på Drottninggatan i Örebro. Mitt i smeten.
Där driver han, tillsammans med två andra, webbyrån 8190 Design. Företaget jobbar med webb- och apputveckling, grafisk design och media.
Och nu ska Simon Gustafsson kasta sig in i hetluften för att på några års sikt lyfta Indianerna till toppnivå. Ett hårt arbete väntar.
– Klockan ringer kvart i fem varje morgon. Jag jobbar minst 60-70 timmar per vecka.
För en tid sedan dök frågan upp om Simon ville engagera sig i Kumlaklubben? Rent av i styrelsen?
– Jag avvaktade först. Har egentligen inte tid. Men så var jag på ett par matcher, kände adrenalinet komma… Sedan ringde Peter (lagledaren) och frågade om jag ville hoppa på tåget. Det mynnade ut i seriösa diskussioner som slutade med att jag ska ta hand om klubbens partners.
Men Simon Gustafsson betonar att det inte handlar om att bara gå in och ringa på företag. Man måste veta vad man ska sälja in.
– Strul ska först utredas, och bort. Sedan kommer målsättningen. Säljet är bara de sista fem procenten. De andra 95 procenten i föreningen måste också fungera.
Men nu kommer det en ny hemsida, nya strategier för marknadsföring och profilering. Bland annat.
– Mitt fokus blir att ha med partners att göra. Där måste jag klargöra vad vill vill med vårt lagbygge. Och vad vill vi med våra partners.
Ett nytt koncept, kallat Nätverket, har tagits fram. 12 nätverksträffar kommer att anordnas. De flesta på Sannahed, före match. Därefter sittplats för sponsorerna under match.
– Vi ska lyfta klubben, komma med nytt blod. Byta blad, helt enkelt. Före årsmötet i mars ska vi ha en ny styrelse redo. Där tillkommer nya personer.
– Vi vill se en ny anda och en tydligare organisationsplan för hela föreningen. Utanför styrelsen vill jag se, säg sex personer, som finns som viktiga rapportörer rakt in till styrelsen.
Simon Gustafsson vill se handlingsplaner för både ett, tre och fem år framåt.
– Jag har tre ultimata grundförslag.
Ett. Det ska vara en lönsam förening där alla trivs.
Två. Ett framgångsrikt elitserielag, där SM-guld blir det optimala efter några års uppbyggnad. Och med i medaljstriden varje år.
Tre. Tillväxt i föreningen. ”Det ska snackas om Indianernas ungdomsverksamhet ute i landet. Där har vi framtiden.”
– Drömmen är ett nästan helsvenskt lag. Vi kunde ju ha haft ett med farsan, mig och bröderna Lindgren, säger han och skrattar lätt, men ändå allvarligt menat.
– Om vi tar hand om ungdomarna, så kommer vi att få en otrolig snurr på föreningen.
– Men jag gör det inte ensam. Många måste in och hjälpa till nu.
Och av bara farten så har Simon Gustafsson bestämt sig för att ta ut förarlicens igen.
– Haha. Det är mest om laget skulle skadedrabbas akut och svårt. Då kan jag rycka in. Ringrostig, absolut. Men jag undrar just hur det känns när man står där vid tejpen? Man rycks nog med när adrenalinet rinner till, säger han och skrattar igen.
Fullt fokus alltså på framtiden för Kumlalaget. Och om denna framtid säger han:
– Jag ser jätteljust på den. Nytt folk är på väg in, nya sponsorer också. Vi håller på att skapa en förening där alla drar åt samma håll. Det blir jättespännande att jobba vidare på det här.
Men han är väl medveten om att respittiden (låst serie) är tre år och att andra klubbar också slickar sina sår och bygger nytt.
– Nu kan vi andas och bygga stabilt för framtiden. Vi ska stå starka efter tre år. Jag hoppas vi ska visa hur man bygger en bra förening med laget före jaget.
Fotnot: Det är bolaget 8190 Design som har tecknat avtalet med Indianerna.