Det går som tåget

Textstorlek:

Sommarens semesterresa gick till Schweiz.

Det var bra på mer än ett sätt.

Utan den resan hade sommarledigheten 2015 inte blivit något annat än ett enda utdraget lidande i regn och rusk.

Schweiz hade däremot den goda smaken att bjuda oss på soliga dagar med temperaturer från 29 och upp till 36 grader. Därtill en massa hisnande vackra naturupplevelser i alpin miljö och med hjulångare på Genèvesjön.

Men framför allt gav det oss svenskar en lektion i hur tågtrafik ska fungera.

Här hemma i Sverige är det ju som bekant nästan mer regel än undantag att tågen är försenade – med en kvart, en halvtimme, en timme och ibland flera timmar.

Så är det inte i Schweiz. Där kan man till nöds tolerera en tågförsening på två minuter. Men normalt räknar man förseningar, i den mån de alls förekommer, i sekunder.

Och kom inte och säg att schweizarnas naturliga förutsättningar för att bedriva tågtrafik är gynnsammare än de som vi svenskar har. Tänk efter nu igen: Hur ser det ut i Schweiz? Är det platt? Nej, inte precis. Det är höga berg och djupa dalar i stort sett hela tiden. Och snö på vintern. Mycket snö.

Jag och min fru åkte Glaciärexpressen från Chur i östra Schweiz till Visp (Fifa-generalen Sepp Blatters numera ganska skamsna födelsestad). Tåget avgick exakt på minuten och ankom, inte en minut för tidigt och inte en minut för sent, utan precis på klockslaget. Och då rörde det sig om en resa på runt fyra timmar med klättring till som högst cirka 2 100 meter över havet, alltså Kebnekaisehöjd. Det är annat det än den där Hallandsåsen som vi i Sverige kastat bort ett 20-tal år och en massa miljarder för att tunnla oss under.

Jaha, säger ni då kanske. Men att det är så många förseningar här i Sverige beror ju på att det blivit så många fler tågresenärer än vad det var förr. Det har ju blivit så ”trångt på spåren”. Det har ni väl hört?

Jo, tjänare. För det första var svenska tåg regelmässigt försenade så långt tillbaka som mitt mannaminne sträcker sig, det vill säga till åtminstone det sena 1950-talet. För det andra åker nästan en miljon människor i Schweiz tåg varje dag. Schweizarna hör i själva verket till de mest tågåkande folken i världen. Och det kan de vara just i den säkra förvissningen om att inget tåg kan lura dem på ankomsttiden. Deras klockor går ju som urverk också…