Marknadsföringen av Stora Mellösa tar nu nästa steg när det är dags att inviga välkomstskylten. Samtidigt presenteras Morotshuset.
Under våren har Centrumgruppen och vägföreningen i Stora Mellösa arbetat fokuserat för att på olika sätt göra orten synligare.
Det har bland annat skett genom att förnya och skapa ett tydligare centrum på orten, som nu också fått en egen slogan. Av de 40 olika förslag på slogans kom in valdes ”Välkommen till Stora Mellösa – Platsen för goda upplevelser”, som Sven Söderlund skrivit.
Tillsammans med bilder av fotograf Per Johansson ska ortens egen slogan finnas på en välkomstskylt.
I kväll, fredag 30 juli, klockan 18 sker en liten officiell invigning av den nya skylten. Den sitter på familjen Sundhs röda lada vid väg 207.
Vid invigningen kommer det också att bli möjligt att besöka Morotshuset, som tidigare var gult men nu blivit rött, och där det bland annat varit bussgarage.
– Tanken är att föreningar, företagare och privatpersoner ska kunna låna Morotshuset för att visa utställningar, ha försäljning eller annat som gör centrum levande, berättar Pernilla Bergman Tano, aktiv i Centrumgruppen.
Planen är också att det i huset ska finnas olika saker som förknippas med morötter: bilder, skyltar, berättelser eller verktyg. Sådant material efterlyser Centrumföreningen även just nu. Morotshuset kommer så småningom få en egen skylt, med karta över orten och dess sevärdheter.
Vid fredagens lilla invigningen kommer Birgitta Wallentin Khatib-Nia också att framföra Mellösasången, som hon själv skrivit.