Nyligen presenterades miljötillståndsutredningen, vilket var efterlängtat av flera skäl. I mer än 20 års tid har vi kunnat konstatera att
Lästips:
Nyligen presenterades miljötillståndsutredningen, vilket var efterlängtat av flera skäl. I mer än 20 års tid har vi kunnat konstatera att dagens miljöbalk i själva verket bromsar omställning och miljöförbättrande åtgärder. Den parlamentariska miljöbalkskommittén skrev redan 2003 att regelverken, inklusive miljöbalken, utgjorde hinder för investeringar som skulle kunna bidra till både miljöskydd och bättre samhällsekonomi.
Men en ny miljölagstiftning är dock inte det enda som krävs, utan vi behöver få ett bredare uppvaknande kring myndigheternas roll i att möjliggöra klimatomställningen. I Svenskt Näringslivs företagarpanel uppger 41 procent av de svarande företagen i Örebroregionen att de redan idag gör investeringar för klimatomställning.
Näringslivet vill ställa om, men för att det ska bli verklighet krävs just tillstånd – och där tar det ofta stopp.
Om 20 år ska Sverige vara fossilfritt. Näringslivet ser detta som en möjlighet, både miljö- och affärsmässigt, men då måste företagen få lov att göra de investeringar och satsningar som krävs. Dagens tillståndsprocesser är oförutsägbara, kostnadsdrivande och utdragna, vilket leder till att företag hellre väljer att lägga sina investeringar i andra länder där processerna är smidigare.
De tillståndsgivande myndigheterna behöver gå från ett förvaltningsfokus till ett förändringsfokus. Så fungerar det exempelvis i Finland. Även om Sverige och Finland har samma EU-lagstiftning att förhålla sig till är arbetssätten helt olika. Svenska myndigheter behöver i mycket högre grad se sig som möjliggörare och som medskapare till den omställning som pågår. Det innebär inte att de ska sänka sina miljöambitioner, utan snarare att de ska se som sin roll att guida företagen genom tillståndsprocesserna på ett så smidigt sätt som möjligt.
Det är viktigt både för miljön, klimatet och vår regionala utveckling att investeringarna blir av och att det kan gå så snabbt och smidigt som möjligt. Här har samtliga myndigheter på alla nivåer en viktig uppgift.
Det här handlar till stor del om kultur och ledarskap. Både kommunledningar och länsstyrelsens ledning har viktiga roller att spela. Det behövs inte minst en tydlighet i relation till tjänstemännen som behöver få stöd för att kunna ha en mer främjande roll. De måste kunna sätta på sig företagens glasögon och se klimatinvesteringar som något vi alla behöver framgent i form av bättre miljö och en starkare konkurrenskraft. För att det ska bli möjligt måste minskandet av handläggningstider och regelkrångel prioriteras.