Det viktigaste när man driver hotell i en liten stad som Nora, är att samarbeta istället för att konkurrera. Och att infrastruktur som mobilnät fungerar.
Lästips:
Till Nora kommer många turister för stadens och omgivningarnas rika utbud av natur, kultur och mat. För Peter Andersson och Peter Skagmark, som driver Lilla hotellet, är det viktigt att Noras besökare blir nöjda.
– Gäster ser till helheten och därför är nyckeln till framgång samarbete, säger Peter Skagmark.
Samarbete såg han inte mycket av när han arbetade i Stockholm, men på en mindre ort är detta helt nödvändigt. Lilla hotellet har därför etablerat olika samarbeten runt om i Noratrakten, så att gästernas olika behov tillgodoses.
– Vi kan exempelvis inte ta konferenser, men det kan Stadshotellet och Bryggerikrogen, fortsätter Peter
– Vi delar även bokningssystem med en annan lokal aktör.
Peter och Peter berättar också att lokala konstnärer just nu hänger sina alster gratis på hotellets väggar. Genom samarbetet skapas en win-win-situation, som gynnar både konstnärer och hotellet.
En stor fördel med den lilla staden är närheten till allt och alla. Lokalkännedom gör att det går snabbt att få kontakt med rätt person. Men litenheten innebär också en del utmaningar som större städer sannolikt slipper.
– Vår telefonoperatör fick plötsligt för sig att plocka ner masten precis när vi hade annonser ute i stora tidningar, säger Peter Andersson, skrattar och tillägger:
– Utan mobiltäckning gick de tjugotusen vi satsat på kampanjen upp i rök.
Lilla hotellet har varit hotell ända sedan 1912, då huset genomgick en restaurering. Peter och Peter har ägt det sedan 2016, då Peter A av en händelse åkte förbi och bestämde sig för att gå in och fråga om det var till salu.
– Och när ägaren kunde tänka sig att sälja tvekade vi inte. Man kan inte vänta på att förverkliga sina drömmar, för rätt vad det är upptäcker man att det är för sent.
Lilla hotellet har sedan nominerats tre gånger till det prestigefyllda ”Grand Travel Award”, pris för Sveriges bästa enskilda hotell. Peter och Peter är dock helt överens om att även om det är roligt att uppmärksammas på detta sätt, är det inte livsviktigt. Det båda strävar efter är att deras gäster ska ha en berikande vistelse i Nora med omnejd.