Lästips:
”Chockhöjning av dieseln till över tjugo kronor litern”. Så löd de svarta rubrikerna i slutet av december. Redan i mars framstod den chockhöjningen som en önskedröm, när priset nådde tjugoåtta kronor.
Den här situationen är ohållbar. Dieselpriset har fördubblats på två år och effekterna för både folk och företag är enorma. På sikt kan hela samhällsekonomin hotas. Vi har redan fått signaler om människor som säger upp sig från jobbet för att resekostnaderna har blivit för höga i förhållande till lönen. Vi har fått besked att åkeriföretag ställer in uppdrag eftersom drivmedelschocken innebär att varje resa ger en förlust. Vi har mött lantbrukare som slaktar sina djur, som låter bli att så, därför att de inte längre kan få verksamheten att gå runt.
Om krisen sprider sig ytterligare, till exempel genom att folk och företag inte längre klarar av att betala sina banklån, så kan en fullskalig finanskrasch vänta runt hörnet. Vi måste alltså agera omedelbart om det inte ska bli än värre längre fram.
De senaste prisökningarna beror i hög grad på Rysslands krig mot Ukraina, i detta har regeringen rätt. Men priserna sköt i höjden även före invasionen. Och det beror på beslut fattade här i Sverige. Enligt lag ska bensinmackarna blanda i allt högre mängder biodrivmedel fram till år 2030. Och biodrivmedlet är en dyr bristvara. Så ju högre inblandning, desto högre blir priserna. Varje insats mot drivmedelschocken måste alltså börja med att inblandningskravet sänks.
Därför har vi kristdemokrater nu presenterat ett krispaket mot drivmedelschocken som innebär att dieseln sänks med nio kronor litern och bensinen med fem kronor. Mot detta har regeringen gått ut och lovat en sänkning om en krona och trettio öre. Det är inte till stor hjälp, bara till stor besvikelse.
Redan vid årsskiftet larmade jordbruket om hur drivmedelspriset knäcker dem. Redan då var läget akut för barnfamiljer som har arbetsresor, fotbollsträningar med mera. Vad händer om priserna fortsätter ticka uppåt? Vi kan inte ha en regering som jagar sin egen svans medan samhällsekonomin faller samman.
Nu måste det till riktiga krisinsatser om läget inte ska förvärras ytterligare. Våra förslag sänker kostnaderna för drivmedel rejält och innebär extra stöd till jordbruket. Regeringens förslag kommer knappt märkas och har ingen koppling till folks faktiska utgifter.
Nog med chockhöjningar. Nu måste drivmedelspriset chocksänkas.
Ebba Busch, partiledare (KD) Peter Kullgren, partisekreterare (KD) Hans Eklind, riksdagsledamot (KD), Örebro län Behcet Barsom, regionråd (KD), Örebro län