Under den senaste veckan har flera äldre i Karlskoga lurats av en bedragare som uppgett sig ringa från ett inkassobolag gällande en utebliven betalning. Nu uppmanar polisen alla äldre i länet att vara uppmärksamma och lägga på om samtalet känns misstänksamt.
En person som uppgett sig ringa från Svea inkasso har kontaktat flera personer i Karlskoga under den senaste veckan angående en utebliven betalning som han vill hjälpa dem med.
Personen har uppgett att samtalet kopplats vidare till banken, vilket förstås inte stämmer, och den uppringda personen har uppmanats att knappa in kod till sin internetbank eller swisha betalningen.
Ge aldrig ut koder
– Om det känns konstigt, lägg på. Lägg hellre på en gång för mycket och ge aldrig ut några koder eller personuppgifter. Inga seriösa banker arbetar på det sättet. Leta gärna upp numret till banken eller företaget som personen uppger sig ringa från och kontakta dem själv för att kontrollera om påståendet stämmer om du känner dig osäker, säger polisen presstalesperson Gabriel Henning.
Lägg på luren
Polisen har under veckan gått ut med en varning på Facebook, där man också uppmanar alla som har äldre släktingar att informera dem om den här typen av bedrägerier och uppmana dem att lägga på luren. Polisen ser gärna att de som fått ett sådant här samtal ringer och anmäler detta, även om det inte gått så långt att man blivit av med några pengar.
Viktigt att anmäla
– Dels får vi en uppfattning om hur stort problemet är och dels kan varje anmälare bidra med uppgifter som är viktiga för att kunna lagföra uppringaren. Det kan vara telefonnummer eller uppgifter och detaljer i samtalet som kan vara viktiga för oss, fortsätter Gabriel Henning.
Uppringaren säger sig heta Peter Eriksson och ringa från Svea Inkasso.