I år är det premiär för Vätternrundans nya bansträckning. Ändringen vid norra Vättern gör loppet säkrare och ungefär en och en halv mil längre.
– Det är mycket färre bilar på den här nya delen av banan. Sen blir det en bonus för cyklisterna att sträckan är väldigt vacker, säger Oskar Sundblad, vd för Vätternrundan i ett pressmeddelande.
Vätternrundan och Trafikverket tog fram den nya bansträckningen som skulle ha haft premiär 2020. Fjolårets arrangemang ställdes dock in. Den 3-4 september 2021 blir första gången som cyklisterna får köra in i Askersund och sedan mot målet i Motala via Åmmeberg, Zinkgruvan och Godegård.
–Vi tog fram den nya sträckningen för att den är säkrast, den totala trafiken är mindre än en tiondel jämfört med hårt trafikerade riksväg 50. Mellan Godegård och Zinkgruvan är det enkelriktat i riktningen från Zinkgruvan till Godegård, vägen är dessutom avstängd för obehörig trafik. Vi uppmanar alla att undvika hela sträckan i den mån det är möjligt och lastbilstrafiken till Zinkgruvan är planerad till andra dagar för ytterligare minska trafikmängden under Vätternrundan, säger Sundblad.
Oskar Sundblad har cyklat den nya sträckan flera gånger.
– Det är en sjukt fin sträckning som är väldigt rolig att uppleva från sadeln och alla får nu möjligheten att se den mysiga orten Askersund. Det är riktigt coolt!
Den omtalade Brattebrobacken är borta men Dalbybackarna som bjuder på 3,8 kilometers stigning upp mot Zinkgruvan kan kanske bli en ny snackis bland deltagarna.