Digitalt utanförskap – ny form av diskriminering?

Örebro kommun står inför ett allvarligt problem. I sin strävan att bli en digitalt framsynt stad har de glömt bort en viktig del av befolkningen – de som inte har tillgång till BankID eller parkeringsappar.

Det är en växande grupp av människor som nu tvingas stå vid sidan av, utan möjlighet att parkera sina bilar när de vill besöka anhöriga eller göra ärenden. Är detta den utveckling vi vill se i Örebro?

Vi Kristdemokrater har blivit kontaktade av flera medborgare som känner sig desperata. De kan inte längre besöka sina äldre släktingar i flera av ÖBOs bostadsområden som exempelvis Tybble, där parkeringsföretaget AIMO PARK har tagit bort möjligheten att betala med kort eller kontanter. För många äldre, funktionsnedsatta eller de med gömd identitet är detta inget annat än modern form av diskriminering.

Enligt Betalningsutredningen saknar dessutom hela tio procent av landets invånare Bank-ID, vilket innebär att omkring 12 000 örebroare drabbas av denna nya exkludering om man räknar bort barn.

Denna brist på tillgänglighet och flexibilitet för parkeringsbetalning är ett svek mot de grupper som inte kan eller vågar använda sig av digitala betalningsmedel. Många äldre känner sig osäkra kring BankID, rädda för att bli offer för bedrägerier. Trots detta har kommunen valt att stänga dem ute genom att inte ställa krav på parkeringsföretagen.

Och hur ser Örebro kommun på detta? Vi ställde frågan till Teknik- och servicenämndens ordförande Johan Kumlin (M), och hans svar var vagt: ”Vi ska undersöka saken”. Men den här frågan kräver handling, inte fler utredningar och byråkratiska rundor.

Än mer märkligt blir det när vi ser att ÖBO – Örebros kommunala bostadsbolag – har tagit detta beslut. ÖBOs ordförande, Mats Sjöström (S), sitter sida vid sida i samma majoritet som M. Nu hoppas vi att de kommer överens om en lösning.

Det handlar inte bara om tillgång till parkering. Det handlar om värdigheten att få leva i ett samhälle där alla har lika förutsättningar, oavsett om man har en smartphone eller inte.

Hur svårt kan det vara att erbjuda fler betalningsalternativ, som kontant- eller kortbetalning, eller åtminstone SMS-betalning? AIMO PARK har själva sagt att de kan erbjuda det om de blir ombedda. Så varför har ingen i kommunen tagit initiativet?

Detta är en fråga om jämlikhet och respekt för våra medborgare. Vi Kristdemokrater kräver att alla, oavsett tekniska kunskaper eller tillgång till digitala verktyg, ska ha rätt att parkera i Örebro!