Har gjort fler än 116 omslag till medlemstidningen "Fåglar i Närke" för Närkes ornitologiska förening. Foto: Sofie Isaksson
Vänsterhänt och autodidakt. Foto: Sofie Isaksson
Ett kreativt näste för en konstnär. Foto: Sofie Isaksson

Staffan tecknar och fångar fåglarnas alla detaljer

Ögonen, artens fjäderskrud, mossor och lavar som konstnären Staffan Ullström tecknar ned på akvarellpappret görs med stor precision och detaljrikedom. "Det är mycket finlir innan jag är nöjd" säger han och studerar penseldragen genom förstoringsglaset. Tiden han har till sitt förfogande vill han använda fullt ut. Nu ställer han ut för första gången efter pandemin.

Genom en liten lönnallé på en gårdskrattad uppfart kommer man in till Staffan Ullströms ateljé på gården i Gällersta.

Här bland 23 bokhyllor med cirka 10 000 böcker har Staffan tecknat främst fåglar men även andra däggdjur i vår natur under 30 års tid. Men han började redan som åttaåring på Hagelstena bondgård i Knivsta där han växte upp.

– Jag har ett brinnande intresse som inte avtagit. Det som håller igång mig är att hitta egna motiv, som helst inte någon gjort tidigare.

Den lilla gråsparven sitter på en lav. Staffan färglägger noggrant med akvarell.

– Jag vill inte ha skarpa kanter, det ska finnas en mjukhet, säger han.

– Skog och lavar är min grej, sen kan jag inte vad alla heter. Men brosklav och lunglav är fantastiska.

Lunglaven är grå men blir grön när det regnar, Staffan har med sig en sprayflaska med vatten i skogen när han fotograferar den.

– Bara det är en upplevelse, säger han entusiastiskt.

Vid nio-års ålder tecknade Staffan traktorer, seriefigurer och Fantomen. Men en dag när han var hos en kompis, plockade han en bok ur bokhyllan ”Fåglar i färg” av Durango, Almqvist & Wiksell.

– Efter det var det bara fåglar!

I början på 60-talet fick han hjälp att komma till en konservator, Hjalmar Fleischer, i Uppsala, Staffan gick försynt in och frågade om han fick teckna av de uppstoppade fåglarna. ”De flesta slynglar brukar jag slänga ut” svarade Fleischer ”men du som är så försiktig får stanna”. Staffan satt i ett hörn och tecknade av en ormvråk. Konservatorerna ställde fram fler fåglar och Staffan tecknade.

1965 hjälper Fleischer Staffan med en första utställning i Uppsala. Tidningarna kom, de skrev och TV kom. Staffan fick även delta i naturprogrammet Holken med programledaren Torgny ”Swiss” Östgren.

– Jag satt och ritade en stenskvätta under en halvtimmes program, de klippte in mig emellan inslagen så man kunde se hur fågeln växte fram.

Där och då slog 16-åringen genom bruset och sedan dess har Staffan Ullström levt på att måla och teckna.

– Jag har gjort mest det jag tyckt varit roligt, ler han.

Gunnar Brusewitz, en stor tecknare på den tiden, frågade om Staffan ville åta sig Alla Europas däggdjur. Staffan och Anders Bjärvall arbetade med boken under fyra år.

– Vi reste i södra Europa för att färdigställa boken. Och om allt går vägen ska vi på resa i höst som vi brukar.

De har blivit otaliga natur- och fågelböcker under årens lopp.

En ny fågelbok är på gång ihop med Stefan Casta, men mer än så säger inte Staffan nu.

Staffan har tecknat 30 frimärken för Posten i Sverige och några till Åland. Han har haft otaliga utställningar i Sverige och även Norge. Sist han ställde ut var före pandemin och nu i helgen visas hans målningar i Odensbacken som en del i årets Konstslinga.

Han gick i pension vid 65, men han jobbar fortfarande vid 74-års ålder.

– Jag har inte tid att dö på många år än, jag har så mycket jag behöver göra innan, säger han och ler stort och pekar på ett 20-tal skissade teckningar som är långt ifrån klara.

Staffan tecknar nästan varje dag. Och bästa sättet att komma igång är en deadline säger han.

– Ett motiv kan ligga till sig, jag går och grunnar, ska jag lägga till mer eller inte…