Använd eller uppge aldrig ditt bank-id om någon utger sig att ringa från din vårdcentral uppmanar Region Örebro län. Foto: Region Örebro län.

Patienter utsatta för bedrägeriförsök med Bank-id

Flera patienter i västra länsdelen har kontaktats av personer som uppger sig för att ringa från vårdcentralen och uppmanar personen i fråga att logga in med sitt bank-id för att bekräfta sin tid hos vårdcentralen.

Verksamhetschef för vårdcentralerna i västra länsdelen, Susanne Brewitz har fått information om flera fall där patienter kontaktats av bedragare som säger sig representera vårdcentralen.

– Personen som ringer uppger att ett brev med en kallelse kommit i retur från patienten, berättar hon. Sen har personen läst upp patientens namn och personnummer och frågat det stämmer. Därefter har patienten uppmanats att logga in med BankID, berättar hon.

Hon framhåller tydligt att personal som ringer från vårdcentraler eller annan verksamhet inom regionen aldrig kommer be en patient att logga in med sitt bank-id eller uppge sitt bank-id.

– Patienter som kontaktas av någon som utger sig för att vara från vårdcentralen ska aldrig logga in via BankID eller på annan digital id-tjänst, säger Susanne Brewitz.

Den som blivit utsatt för bedrägeriförsök uppmanas att anmäla det till polisen så att ärendet kan utredas vidare.

I slutet av förra året gick regionen ut med information om att patienter blivit kontaktade av någon som utgav sig för att vara läkare och under samtalet uppmanat patienten att logga in med sitt bank-ID.

Bank-id uppmanar alla sina användare att alltid kontrollera vem man identifierar sig hos, så att det är den part man förväntar sig. Om du använder en webbtjänst, kontrollera också att du surfar till rätt tjänst så ingen lurat dig till en falsk webbsida.