Sedan den 14 mars kan invånare, företagare och fastighetsägare i Askersunds, Laxå och Lekebergs kommuner smidigt söka bygglov och göra flera andra åtgärder digitalt via en ny e-tjänst.
Lästips:
– Samhällsbyggnad Sydnärke strävar efter att arbeta effektivt, rättssäkert och serviceinriktat. I den nya e-tjänsten får den som ansöker stöd genom varje steg i processen. Stor vikt har lagts på tydlighet och tillgänglighet. Det ska vara lätt att göra rätt, säger Fredrik Idevall, samhällsbyggnadschef.
Ansökan sker genom inloggning i e-tjänsten med personligt BankID. I e-tjänstens olika steg fyller man i uppgifter och laddar upp dokument som krävs. När ansökan är klar får man direkt en bekräftelse på sin ansökan och ett diarienummer skickas till angiven e- postadress.
Det är också möjligt att följa sin ansökan hela vägen och få notiser direkt via e-post när något sker i ärendet samt att kommunicera med sin handläggare direkt i e-tjänsten.
– Självklart kommer det dock fortfarande vara möjligt att ansöka via post, precis som tidigare säger Maria Gren, tillförordnad plan- och byggchef på Samhällsbyggnad Sydnärke.
Senare i vår kommer Samhällsbyggnad Sydnärke även att lansera e-tjänster inom miljöområdet.