Vi med dyslexi ska också kunna delta i kulturlivet

Med anledning av dyslexiveckan som är den tid på året som läs och skrivsvårigheter får lite extra uppmärksamhet vill Dyslexiförbundet Örebro län framföra några tankar kring vad som är viktigt för oss som har dyslexi. 5-8 procent av Sveriges befolkning har någon form av läs- och skrivsvårigheter eller matematiksvårigheter. Vi är ingen liten grupp!

Kultur för alla

Årets tema på dyslexiveckan är ”kultur för alla”, vilket innebär att alla ska kunna delta i kulturlivet trots olika funktionsbegränsningar. Vi kan nämna vikten av att kunna få textremsan på tv/bio uppläst, att man kan få muntlig guidning/information på museer och utställningar via guider, QR-koder eller annan teknik. Att ljudchatta i stället för att använda text. Lära sig spela på gehör om noter är svårt. Se till att alla webbplatser är tillgängliga och har ljudstöd. Det går att använda tal-till-text verktyg för att skriva manustexter, insändare eller för att utveckla sina författardrömmar! Möjligheterna är många och med ganska enkla medel kan livet/kulturen bli så mycket enklare för så många fler.

Tidig upptäckt och insats

Vi vill också uppmärksamma hur viktigt det är med tidig upptäckt och insatser för elever med dyslexi/dyskalkyli! Vi får ofta signaler från desperata föräldrar som inte tycker att deras barn får tillräckligt stöd. Det finns fortfarande en hel del ”vänta och se”, vilket är den sämsta taktiken. Eleven behöver hjälp bums när det inte fungerar. Ingen elev har tagit skada av att få för mycket hjälp, så det är bäst att skyndsamt göra allt vad man kan för att hjälpa en elev framåt. Det är väldigt olika ute på skolorna, på vissa fungerar det bra, på andra inte.

Långa väntetider

Det är också väldigt långa väntetider för att få göra en dyslexiutredning hos logoped för barn och ungdomar. Att vänta upp till två år är alldeles för länge. Betänk att då går två skolår förbi utan att eleven får den mest optimala hjälpen. Vilket vi tycker är det primära syftet med en diagnos, att hjälpen ska sättas in rätt för varje enskild elev. Varför finns det ingen ”vårdgaranti” på dyslexi/dyskalkyliutredningar? Regionpolitikerna måste vakna och sätta in mera resurser för att minska kötiden, logopederna behöver bli fler.

Projekt ”Låna logoped”

Vi vill också nämna ett projekt som kallats ”låna logoped” som logopedmottagningen på Region Örebro med logoped Elin Nordin i spetsen jobbat med, som vi följt med spänning. Där har skolor kunnat få stöd ute på plats av logoped som jobbar tillsammans med lärare och specialpedagoger och övrig personal. Ett projekt där mycket tänkvärt kom fram, bland annat att det vore bra om det fanns logopeder i kommunerna/skolorna för det dagliga arbetet men att diagnostikfunktionen fortfarande bör ligga kvar hos regionen. Den som ställer diagnos bör vara fristående från skolan. Mer information om projektet finns på region Örebros hemsida.

Orättvisa nationella prov

Ett annat problem som vi jobbat med i många år är de orättvisa/diskriminerande nationella proven i skolan. Det borde vara självklart att få använda sina tekniska hjälpmedel som man använder i det dagliga arbetet också på proven! Man kan ju tänka sig hur det skulle ses om det inte var tillåtet med glasögon eller hörapparat för dem som behöver det! Alla sätt att läsa är bra, ögon, öron eller fingrar. Att läsa med öronen testar läsförståelsen. Nu tar vi krafttag tillsammans för att ändra på detta!

Var med du också, skriv på namninsamlingen. Där kan man också vittna om upplevelser i samband med de nationella proven.

För dig som vill veta mer eller komma i kontakt med oss hemsidan: www.dyslexi.org