En flagga på halv stång vid flygplatsen i Örebro under fredagsförmiddagen. Nio personer dog i torsdagens olycka. Foto: Jeppe Gustafsson/ TT
Nio dog i den svåra flygkraschen vid Örebro flygplats på torsdagskvällen. Foto: Jeppe Gustafsson/TT
ÖREBRO 2021-07-09 Per-Ove Staberyd, brandchef, Niclas Hallgren, biträdande regionpolischef i polisregion Bergslagen, och Mikael Smedberg, vd på Örebro Airport, under pressträffen i ankomsthallen på Örebro flygplats med anledning av gårdagen flygplansolycka. Foto: Jeppe Gustafsson/TT

Nio personer omkom i flygkraschen vid Örebro flygplats

Samtliga nio personer omkom i flygkraschen vid Örebro flygplats. Åtta fallskärmshoppare och en pilot befann sig på planet, som havererade strax efter start. Det är fortfarande oklart vad som orsakade olyckan.

OlyckorTT
Samtliga nio personer ombord omkom i flygkraschen vid Örebro flygplats.
Åtta fallskärmshoppare och en pilot befann sig på planet, som havererade strax efter start.
– Det fanns inget liv att rädda, säger brandchefen på presskonferensen.

Direkt när larmet kom förstod polisen att det var en omfattande olycka, säger Niclas Hallgren, biträdande regionpolischef i Bergslagen, på presskonferensen som inleddes klockan tio på fredagen.

– Vår uppgift var att stödja räddningstjänsten, ett samarbete som fungerade väl på plats. Det var väl uppstyrt. Vi kan se att det gick så väl det någonsin kunde göra under så här tragiska omständigheterna, säger Niclas Hallgren.

Per-Ove Staberyd, brandchef på Nerikes brandkår, berättar att insatsen när det gäller räddningsarbetet gjordes av flygplatsens egen räddningsorganisation.

– Det som är bra är att räddningspersonal på flygplatsen gjorde ett väldigt bra jobb. När vi kom fram var flygplanet släckt, och det var bra för oss. Vi hade tydlig hjälp för att hitta rätt och ut där flygplanet låg. Känns skönt att de rutinerna fungerat, säger han.

När räddningstjänsten nådde olycksplatsen stod det snabbt klart att ingen hade överlevt flygkraschen, enligt Per-Ove Staberyd.

– Möjligheterna för oss att rädda liv är i stort sett noll när vi kommer fram och planet har brunnit och är deformerat, säger han.

”Tankarna går till Umeå”

Polisen ska nu utreda om det finns några rättsliga påföljder som är aktuella efter kraschen.

– Vi har redan när vi var på plats initialt börjat samla in vittnesuppgifter och ser till att säkerställa den tekniska information som finns för att möjliggöra ett bra utredningsarbete, säger Niclas Hallgren.

På torsdagskvällen började polisen jobba utifrån brottsrubriceringen framkallande av fara och vållande till annans död.

– Vi behövde en brottsrubricering ganska tidigt för att ha något att jobba efter. Jag kan inte gå in på vilka detaljer som ligger till grund för de rubriceringarna, säger Niclas Hallgren.

Flygolyckan i Örebro påminner om en liknande olycka som inträffade i Umeå 2019, och den senare har används av polisen i olycksfallsövningar.

Men Niclas Hallgren vill understryka att polisens arbete nu enbart är inriktat på torsdagens olycka.

– Tankarna går till Umeå, och den händelsen där har vi som scenario när vi har övat. Men nu jobbar vi förutsättningslöst med den här händelsen, vi drar inga paralleller i övrigt till Umeå, säger han.

Planet ska bärgas

Statens haverikommission kallade ut två utredare till nedslagsplatsen under olyckskvällen.

– Arbetet så här långt är att det har utförts intervjuer med flygledare och vittnen på plats. Vi har gjort en första titt på vraket och omgivningarna, säger Peter Swaffer, avdelningschef på Statens haverikommission.

Hittills har de dock inga svar på vad som orsakat olyckan.

– Vraket har inte kunnat tala till oss och visa vad som har hänt, säger Swaffer.

Målsättningen nu är att bärga flygplanet så snart som möjligt och ta det till en undersökningslokal i Strängnäs.

”Bottenlös sorg”

Under natten pågick arbetet vid flygplatsen.

– Jag har svårt att tänka mig att vi kommer att lämna den här platsen under det närmsta dygnet, säger Helena Gullberg, stabschef i Örebro kommun, som samordnar kommunens krisstöd till de drabbade.

Strax före halv två på natten bekräftade polisen att samtliga ombord omkommit.

– Det är bara en bottenlös sorg och tragedi. Man önskar att man kunde göra mer för de inblandade, säger Helena Gullberg.

Fallskärmshopparflyget havererade strax efter start vid klockan 19.20 på torsdagskvällen och fattade därefter eld.

Enligt Anna Oscarson, kommunikationsansvarig på Svenska fallskärmsförbundet, var planet av modell DHC-2 turbo beaver.

– Örebro fallskärmsklubb hade hyrt in det från Skåne. Vanligtvis hoppar man mest fallskärm på helgerna, men nu hade de hyrt in ett plan för att hoppa mer intensivt under hela veckan, säger hon.

Paralleller med Umeå-olycka

Flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll drar paralleller till olyckan i Umeå 2019, då samtliga nio personer i ett fallskärmsflygplan omkom.

– Det är knappt två år sedan. Man kan undra varför ett sådant här haveri sker igen. Det är många människoliv vi pratar om, flera anhöriga som drabbas, säger han.

Flygplanen som användes i Umeå och i Örebro var båda turbindrivna.

– Det är en beprövad konstruktion med en beprövad motor, säger Hans Kjäll, som inte ser några särskilda problem med flygplansmodellen.

Men det är fortfarande för tidigt för att säga något mer om vad som kan ha orsakat kraschen. En preliminär rapport om händelseförloppet kan komma om ungefär en månad, därefter kommer det troligtvis att dröja mellan sex och tolv månader innan den fullständiga slutrapporten är klar, enligt Hans Kjäll.

Spalt 1:1

Spalt 1:1 Mobil

Superhäftigt lodjurs-besök hos familjen Strid i Ringaby

Karin Strid och hennes familj i Ringaby fick besök av ett lodjur.

Stabil mage och viljestyrka för de som deltar i Backyard Ultra

En tävling för de uthålliga, maxgränsen ligger på 27 mil för de som springer Backyard Ultra i Kvinnersta i helgen.

Hoppas på att Kumla Jultidning blir ett nytt samlarobjekt

I årets upplaga av Kumla Jultidning medverkar författaren Håkan Nesser, troligtvis på sju sidor. Anders Tisell berättar att folk redan ringer och beställer, vilket han tycker är så roligt.
Alexander Niclasson konstnärlig ledare på Opera på Skäret. Foto: Pressbild
Foto: Sofie Isaksson
Utställning med Sophie Janson i Lekebergs bibliotek. Foto: Sofie Isaksson

Firar återkomsten med ett praktverk av Verdi

"Efter 42 år som egna företagare är det dags att knyta ihop säcken och bjuda in till en hejdundrande visning av allehanda smycken ur vår produktion genom åren".

Opera på Skäret startar om efter pandemin med en uppsättning av Verdis opera Maskeradbalen.

– Efter två inställda säsonger vill vi fira vår återkomst med det bästa som operakonsten erbjuder – ett praktverk av Verdi. Och självklart spelar vi precis så som Verdi tänkte, med mordet på Gustav III som bärande del i dramat, säger Alexander Niclasson, konstnärlig ledare i en pressinfo.

I Opera på Skärets version blir det, i enlighet med operahusets konstnärliga linje, sång på originalspråket. Vilket också skapar möjligheter att engagera framstående solister från världens alla hörn. Den spelas på italienska och textas på skärmar till svenska, musiken står Svenska Kammarorkestern för, under ledning av den italienske dirigenten Lorenzo Coladonato.

Maskeradbalen spelas tolv gånger mellan 30/7 och 28/8 2022. Premiärbiljetterna släpps den 1/11.

Heldag med vildsvinskött i fokus

Vildsvinet diskuterades ur både jägarens och kockens synvinkel när Länsstyrelsen och AgroÖrebro hade heldagskonferens för att öka intresset för vildsvinskött.