Vi har några turbulenta år bakom oss i Örebro län där regionens resurser minskat. Det har fått genomslag inom ett antal områden bland annat inom kollektivtrafiken, där nu åter ett antal orter blir utan bussförbindelser.
Inom Örebro stad har också den så kallade ”flex”-trafiken tagits bort vilket får större konsekvenser nu när busslinjer förändras och avståndet till ett antal samhällsviktiga funktioner ökar. Dagligen ser vi nyhetsinslag och insändare om hur borttagen trafik kommer att drabba allt från skolbarn till äldre.
Vi som pensionärsorganisationer möter dagligen medlemmar som är frågande och besvikna när deras resmöjligheter försvinner eller minskar. Förändringen sker och har skett samtidigt som stora satsningar gjorts på nya tågsystem och ombyggda gator för att gynna kollektivtrafiken. Det är svårt för många att få den ekvationen att gå ihop.
Idag har vi fler operatörer inom den spårbundna trafiken, inom och genom länet, en del finansierade med skattemedel. Trafiken har ökat samtidigt som resenärernas tillit minskat. Kommer tåget att gå eller komma fram till slutdestinationen på utsatt tid är frågor som resenärer ställer sig? Sommarens inställda turer med Tåg i Bergslagen på grund av personalbrist eller att SJ lägger ner delar av trafik i Mälardalen då de inte kan konkurrera med annan skattefinansierad trafik ger tydlighet åt delar av problemen.
Nu aktualiseras också en djupare studie av en ny järnvägssträckning mellan Oslo och Stockholm för att förkorta restiden och skapa hållbara transporter. Säkert ett angeläget och viktigt projekt både nationellt och regionalt. Här riskeras tilliten åter att skadas, när det vi har idag brister i tillförlitlighet, tas bort eller minskar.
Det är dags att staten som ägare av infrastrukturen och även regionen i egenskap av kollektivtrafikhuvudman agerar för att skapa pålitliga och hållbara trafiksystem. Det vi har i dag måste bli så stabilt och attraktivt att tåget eller bussen blir ett givet alternativ för resandet. Hela samhället behöver pålitliga transportsystem och särskilt äldre som kanske inte längre har något annat alternativ än kollektivtrafiken. Kollektiva resor är trafiksäkra, bra för miljön. Oftast också bra för den enskildes plånbok.
Biljettsystemen behöver bli enklare och begripligare där även sällanresenären prioriteras i prissättningen. Det är inte alla som har behov av ett periodkort för sitt resande eller förstår komplexiteten. Idag kan de digitala systemen erbjuda olika möjligheter för att köpa samma biljett till olika priser beroende på vilken kunskap resenären har.
Länets äldre ska kunna lita på kollektivtrafiken både på kort och lång sikt!