I över tjugo år har hyran av p-plats varit momsbefriad, på samma sätt som man inte betalar moms på hyran. Men nu har Skatteverket beslutat att p-platser ska beläggas med 25% moms från 1 oktober nästa år. Det ger precis tillräckligt med tid för kommunen, fastighetsägarna och BRF:er att agera för att förbättra läget för alla bilberoende hushåll:
Den som hyr ut p-platser kan antingen betala in momsen eller investera i sånt som ger rätt att ”kvitta momsen”. Det gör i ett slag investeringar i laddinfrastruktur för elbilar och laddhybrider mycket billigare.
2030-sekretariatets årliga LaddGuldet visar att många kommuner, fastighetsbolag och bostadsrättsföreningar inte kommit särskilt långt med att etablera laddplatser – några har ingen alls, andra har någon enskild laddare som svar på en boendes förfrågan och på sina håll hänvisas till osäkra hushållsuttag av typen ”två hål i väggen”. Nu är rätt läge att ändra det!
Framtidens mobilitet är eldriven och avgasfri. Att ha gott om väl fungerande, uppkopplade och framtidssäkrade laddare blir självklart. Redan nu kan fastigheten förberedas för att lagra billig el i elbilarnas batteri, kanske från solceller på taket, och använda den när elen är dyrare eller sälja till nätet med god vinst som kommer alla boende till godo.
Ännu kan man få delfinansiering av laddarna från statliga Klimatklivet och Ladda Bilen-bidraget, men den som väntar för länge får ta hela kostnaden själv. Dessutom innebär god tillgång på laddning i nuläget att fastighetens värde ökar; den är ju framtidssäkrad! När laddplatser på alla parkeringar blivit självklart, är effekten över.
Självklart blir också kostnaden per laddare lägre när många sätts upp på samma gång, jämfört med om de installeras en och en. Därtill finns nu alltså möjligheten att kvitta momsen – och man behöver inte vänta på att momsen införs i oktober utan kan ta kostnaden under hela året.
Den som investerar i laddplatser och kan kvitta momsen behöver inte ta ut hela momssatsen på fakturan till bilisten som parkerar. Därmed vinner småföretagaren och de boende dubbelt: De får bättre tillgång till laddning och de behöver inte få en lika dryg höjning av parkeringskostnaderna.
Innerstadsmiljön vinner genom att omställningen till tysta och avgasfria bilar påskyndas. Klimatet vinner genom att elbilarna blir fler; då kan Sverige klara EU:s klimatkrav, slippa dryga böter och ha kvar miljarder som kan användas i den lokala omställningen.
Skatteverkets beslut har upprört många. Men nu är det dags att bli konstruktiv. Kommunen, fastighetsbolagen och bostadsrättsföreningarna bör använda det för vårt gemensamma bästa.
