Under hösten togs SJ:s biljettautomat på Hallsbergs station bort och snart försvinner automaten på centralen i Örebro. Resenärer är då hänvisade till digitala lösningar för biljettköp.
Lästips:
För att resa med SJ framöver krävs möjlighet att köpa biljett digitalt, antingen i appen eller på företagets hemsida. Personer som inte har den möjligheten hänvisas till ombud, men får då betala en extra avgift på 100 kronor.
– Det stämmer att vi avvecklar de numera ganska gammalmodiga biljettautomaterna, då efterfrågan på dem har sjunkit avsevärt. SJ har stora kostnader för att underhålla automaterna och de är snart tekniskt för gamla för att behålla. Då användandet av dem är så lågt som det är så kommer de inte att ersättas med nya. Allt fler resenärer väljer att köpa sin biljett via sj.se eller i SJ:s app. Genom att köpa biljetten på sj.se går det bra att få biljetten som ett sms, vilket inte kräver en smartphone, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.
– Vi behåller servicen att köpa en biljett manuellt hos något av våra ombud, exempelvis Pressbyrån. Där kan man också betala kontant vilket ett litet fåtal kunder efterfrågar. Ombudet tar ut en serviceavgift för denna tjänst, det stämmer, fortsätter han.
Information om att automaterna kommer att tas bort har funnits på skyltar och dekaler på själva automaterna under en längre tid. Automaten på Örebro C kommer under en tid framöver finnas kvar, men ska så småningom tas bort.
Leif Sundström i Hallsberg använde automaten så sent som i oktober förra året. När han skulle resa nästa gång strax innan jul var automaten borta och istället fick han köpa sin biljett på Pressbyrån och betala den extra avgiften på 100 kronor.
– Jag tycker det är synd, alla har inte möjlighet att köpa biljetter digitalt. Jag har varken dator eller smartphone och är hänvisad till ombud där det kostar 100 kronor extra. Dessutom är det ju inte säkert att Pressbyrån har öppet den tid på dygnet som man vill resa, säger han.