Sista helgen med baggarna

Textstorlek:

I helgen höll Holmgrens Volkswagenmuseum öppet för kanske sista gången.
– Intresset är så stort i dag att vi kanske kör några beställningar också, vi får se, sa Maria Holmgren. Den tredje helgen i september avslutas nätauktionen på vad som kanske är världens finaste Volkswagensamling. Därmed kommer med stor sannolikhet samlingen splittras. Budgivningen har redan dragit igång.

Annons:

– Det är synd att vi nu måste göra så här. Det fanns en köpare av hela samlingen i Örebro. Men det sprack, trots att finansieringen och lokalerna fanns, säger Bengt Holmgren, som byggt upp samlingen. Bengt är sedan ett flertal år pensionär och ser ingen fortsättning för samlingen i familjen.

– Vi kommer behålla några bilar, bland annat en en röd cabriolet, av sista årsmodellen, 1979, säger Bengt.

Det är totalt ett sjuttiotal folkvagnar, bubblor, eller baggar, som de kallats i folkmun. Samlingen har fokus på bilarna med svansmotor.

Till största delen är det ur VW:n, alltså typ 1. Men det finns också flera olika sportvarianter signerade Carman Ghia, en VW typ 2, alltså en buss och samt VW:s första framhjulsdrivna bil, K-70. Några av de lite större svansmotormodellerna, som VW 1500 och en VW 411 finns också. Det finns en bil per årsmodell av varje år typ 1 tillverkades. En av de mer udda skapelserna är en limousin, tillverkad av två folkvagn typ 1. På väggen hänger ett komplett underrede till en VW typ 1.

– Alla årsmodeller tillverkade i Tyskland, fram till 1975, står här. Men sedan tillverkades de ju i Brasilien. Jag har en av de sist tillverkade bilarna som någonsin gjordes där, från 2003. En bil är dock inte Bengts, den allra tidigaste årsmodellen 1948, äldsta typ 1 i samlingen, men den ska också säljas.

Museet i Pålsboda har hela tiden varit inhyst i en av de gamla industrihallarna som fram till början av 1990-talet inhyste industrin Fokepump AB.

Bilarna ska som sagt säljas till högstbjudande på nätauktion. Budgivningen drar igång den här veckan och avslutas den 22-23 september.

– Teoretiskt sett kan det väl fortfarande dyka upp någon som köper hela samlingen, men jag håller det för otroligt, säger Bengt Holmgren.

Bengts VW-intresse började tidigt. Den första bil han ägde när han tog körkort var en Typ 1. Hans pappa körde posten i en likadan. Han har också av och till tävlat med folkvagnar i rallycross. Det var först när han, på 1990-talet, avvecklade en del av sin bussverksamhet han började bygga upp museet.

Annons: