Högtryck hos SOS Alarm

Samhället är hårt ansatt nu. Brandförsvar, sjukvård och polis, till exempel, har tuffa dagar nu. Foto: Rolf Johnsson
Textstorlek:

Det extremt långvarigt varma vädret ger högtryck hos SOS Alarm. Svarstiderna blir fördröjda när så många ringer.

SOS Alarm går nu ut och förklarar varför väntetiderna blivit längre än vanligt på 112.

Det ringer i nuläget runt 9000 samtal per dygn. Och årets toppnotering hittills nåddes 14 juli då nästan 13000 samtal ringdes in.

De hör alltså ihop med värmeböljan, den extrema torkan och skogsbränderna.

Björn Skoglund, på SOS Alarm, säger i ett meddelande som sänts ut till pressen:

– Vi vädjar nu till alla som inte är i akut behov av hjälp att använda de telefonnummer som finns för icke brådskande ärenden, i möjligaste mån. Gärna 113 13.

– Många samtal gäller ofta en och samma brand.

Det numret används om man har frågor om akuta olyckor. Det kan gälla exempelvis om man har funderingar kring hur man ska agera om man befinner sig i närheten av en större skogsbrand, och inte vet hur man ska bete sig.

– Dessutom är det tyvärr så att många är ute och roar sig på sommaren, dricker för mycket, och ger upphov till fler nödsamtal än vanligt.

Om man ringer kan man gärna ha en karta eller app i mobilen där man kan få fram sina koordinater.

Om du ser rök på avstånd, och ringer SOS, så försök ta dig närmare för att kunna ge operatören en bra beskrivning av vad som händer och var branden är.

Viktiga nummer:

113 13 – informationsnummer vid allvarliga olyckor och kriser.

114 14 – polisens icke akuta telefon.

1177 – sjuvårdsrådgivning.