”Hållbara varumärken” styrker bönderna

Den nu framildne Ingvar Kamprad skapade ett av Sveriges starkaste varumärken, sett till miljö- och hållbarhet - enligt en stor enkätundersökning

Textstorlek:

Sverige har en lång rad hållbara varumärken, när fokus ligger på miljö- och klimatfrågor. Starkast är Coop, när 40000 personer fått röstat.

Annons:

Varje år görs en lista över de mest hållbara varumärkena, av SB Insight. Den här gången har 40000 personer, i hela Norden, svarat på frågan om vilket varumärke de tycker är starkast, då ur miljösynpunkt.

I år hamnade Coop i topp, följt av: Ikea, Lantmännen, Apoteket, Ica, Tessla, Saltå Kvarn, Systembolaget, SJ och Go Green.

Det företag som annars stärkt sig mest, procentuellt, på listan, är Flygbussarna. De har ”stärkt sig” med 12 procentenheter.

Att Coops klimatfokus är en framgångsfaktor beror på, enligt enkätredovisningen, att svenska konsumenter tycker att det är en av de viktigaste hållbarhetsfrågorna idag.

Intressant är att Lantmännen kommer så högt som på tredje plats. Det indikerar i sin tur att förtroendet för böndernas arbete med ta fram hållbara livsmedel, också ses med positiva ögon.

Att Apoteket, och Systembolaget, ligger högt på listan, är inte så konstigt. De har sedan länge ett gott renommé hos svenska folket.

Undersökningsföretaget tittar även på branschvinnare. Där är till exempel Postkodlotteriet starkaste varumärket inom spel. SAS är det inom flyg. HSB är det inom bostad. Microsoft är det inom teknik. KPA Pension, inom segmentet pension. Bilprovningen inom service. Länsförsäkringar inom försäkring. Fjällräven inom kläder.

Hela undersökningen avser alltså hållbarhetsanseende.

Annons: