Självkörande fordon kräver nya regler

Textstorlek:

Självkörande bilar kräver regelförändringar. Det redovisades i en utredning idag. ”En säker utveckling av automatiserade transporter är en förutsättning för att få acceptans för denna teknik i samhället”, säger utredaren Jonas Bjelfvenstam, i ett pressm

Annons:

”En säker utveckling av automatiserade transporter är en förutsättning för att få acceptans för denna teknik i samhället”, säger utredaren Jonas Bjelfvenstam, i ett pressmeddelande.

I utredningen finns förslag som syftar till att ge öka möjligheter till test med förarlösa fordon. Exempelvis föreslås ett nytt ansvarssystem med bland annat ägaransvar, införande av det som benämns ”helt automatiserade motorredskap klass II” i 20 km/t eller gångfart utan tillstånd till försöksverksamhet.

Dessutom föreslås ”krav på lagring av vissa data för fordon med både manuell och automatiserad körning”.

Scania testar i Finland

Samtidigt kom nyheten från bilmässan i Geneve att Scania redan i vår kommer att börja testa halvt självkörande lastbilar på finska motorvägar.

Det är det finska företaget Ahola Transport som kommer att använda lastbilar och teknik från Scania för att testa halvautonom konvojkörning med tre eller fler självkörande bilar. Samtliga bilar har förare, men det är föraren i den främsta bilen som styr medan övriga lastbilar körs automatiskt.

”För oss är det viktigt att förbättra förarnas arbetsförhållanden med hjälp av ny teknik. De planerade lösningarna hjälper oss även att uppfylla kundernas förväntningar vad gäller snabbare leveranser och miljömål”, säger Hans Ahola, vd för Ahola Transport.

I ett pressmeddelande understryker Scania att det måste finnas en acceptans från allmänheten för självkörande bilar innan försök i större skala kan sjösättas. Lagstiftningen på området måste också anpassas.

Björn Ewenfeldt/TTOlle Nygårds/TT

Annons: