Företagen körde gokart

Nio förare är beredda inför starten på gokartbanan i Täby. Foto: Göran Lindhé
Textstorlek:

En form av företagsgokart kördes i förra veckan, men inte arrangerad av Korpen i det här fallet. Rebecka Falk Pettersson heter initiativtagaren, som tillsammans med banägaren Henrik Holmlund vid gokartbanan i Täby, nu har arrangerat tre företagstävlingar i år.

Syftet med det hela, förutom att erbjuda de företagsanställda en trevlig stund, är att dra in sponsorpengar till tävlingsåkaren och gokartlöftet Simon Pettersson, Rebeckas son.
Länsposten har uppmärksammat Simon tidigare, som nu hunnit bli 17 år och kör gokart i klassen KZ2. Det är en internationell tävlingsklass inom gokart som körs med manuellt 6-växlade maskiner, och som har 125 cm³ motorer och är försedda med 4-hjulsbromsar.
Ett KZ2-ekipage skall med föraren inräknad väga minst 175 kg, och klassen får köras av den som under året fyllt minst 15 år. Därför har nu Simon kört i den klassen under flera år.
– Tidigare körde jag i klassen Mini, säger han.
Hur har det gått i år i klassen KZ2?
– Olika omständigheter har gjort att jag inte vunnit något lopp i år än, men jag har hamnat strax därefter. Nu på lördag körs årets sista lopp och kanske att jag får in en fullträff då?
Om det är någon som känner igen Simon kan det bero på att en stor reklambild på honom och hans gokartbil finns vid sportbaren som ligger i hörnet av Rudbecksgatan och Trädgårdsgatan. Där tronar han ihop tillsammans med bilder på andra sportkändisar.
Dagens 18 företagstävlande får strida om sex priser, tre lagpriser och tre individuella där det på statyetten bland annat står ”1:a snabbaste föraren P-son Racing 2017″.
– Det har varit två kvalheat och därefter en A- och en B-final, upplyser Rebecka.
– Företagen som deltar heter Rätt-parkett, Krafft Måleri, Nerikes Industrigolv och Alltek i Kumla.
Vissa av dem var med även när två lopp kördes i våras, men några företag är nya för dagen. I våras var även elfirmor med.
– Till nästa år ska jag dessutom försöka få med takfirmor och byggnadsföretag, fortsätter Rebecka.
Hon har haft ett bra samarbete med ägaren av gokartbanan, Henrik Holmlund.
Hur länge har du drivit banan?
– Sedan 2003, så det blir alltså 14:e året nu.
Till helgen är det sista öppetdagarna för säsongen, eftersom banan saknar ljusanläggning.
– Jag har varit här sju dagar i veckan sedan mars-april, så det ska bli skönt med lite semester.
– Innan jag tog över gokartbanan tävlade jag själv. Jag körde i klasserna Mini och Yamaha, till mitten av 90-talet.
Då tampades han med blivande storstjärnor som Rickard Göransson, Edward Sandström och Thed Björk. Men Henrik hade längden emot sig och kunde aldrig riktigt hävda sig inom sporten. Då har Simon bättre förutsättningar.