Mekaniker till sextett

Peder Eriksson från Stora Mellösa i sin rätta miljö. Grabbarna som skruvar vid fototillfället är Johan Engman och Niclas Fredell. Foto: Rolf Johnsson
Textstorlek:

Sannahed Länets meste mekaniker? Varför inte. Peder Eriksson är inne och mekar åt sin sjätte speedwayförare nu. Han började 1984.

Annons:

– En fantastisk kille, både för mig och farsan. Ovärderlig när det gällde att meka med cyklarna.

Det säger Simon Gustafsson, en gång talangfull, och saknad, speeedwayförare, som nu lagt av, och som hade Peder Eriksson som mekaniker.

Och när han säger farsan, så menar han legendaren ”Henka” Gustafsson.

Peder Eriksson började meka åt Tommy Lindgren 1984. Därefter har han i tur och ordning skruvat för:

”Henka” Gustafsson i Indianerna.

Fredrik Lindgren, när han körde i Griparna.

Simon Gustafsson i Indianerna.

Ett nytt varv med ””Henka”” under hans sista år.

Och nu ”Ludde” Lindgren i Indianerna.

Förare kommer och går, men Peder består, kan man säga. 33 år som speedwaymekaniker – vid sidan om det vanliga jobbet.

– Det gäller att ha en förstående arbetsgivare.

Nya killar har fyllt på underifrån som mekaniker och Peder hoppar in lite emellanåt, för att skruva.

– Jag lovade ”Ludde” att hjälpa honom, om de andra inte kunde ställa upp. Jag orkar inte längre komma hem klockan två på natten och gå upp halv sex. Jag är ju 58 nu, säger han och skrattar.

Hur är det då att meka åt dessa världsförare?

– Inga problem. Det är lika lugna allihopa. Ingen hets där inte. Alla killarna har behållit lugnet hela tiden. Jag har faktiskt inte blivit utskälld en enda gång.

Roligaste minnet?

– Det var När ”Henka” var med och tog guld i lag-VM år 2000. Även senare när han tog SM-guld.

Aldrig jobbigt?

– Jodå. När det ibland kunde var tävlingar både söndag, måndag och tisdag. Men med i gänget var ju också Göran Rhödin och ”Henkas” pappa Håkan. Vi avlöste varandra och pusslade ihop det tajta schemat.

– Man har ju åkt och kört en del mil i bil, kan man säga. Och det är massor av roliga minnen.

Svårast i det här jobbet för dig?

– Att behålla lugnet när det blir stressigt. När det är dubbelheat kan det bli lite körigt.

Vad måste man kunna för att vara speedwaymekaniker?

– Det är faktiskt så att föraren själv känner vad som behöver göras. Men det handlar om att dreva om, byta munstycke, justera tändningen och längden på cykeln

– Man kan alltså välja mellan kort eller lång cykel. Det skiljer fem centimeter, som man justerar på ramen.

Språket då, hur funkar det när det finns både polacker, danskar och tjecker i laget?

– Äh, jag kör med svenska. Det fungerar. Sedan klämmer jag in lite engelska facktermer emellan. Det löser sig.

Och så här säger Ludvig Lindgren om sin mekaniker.

– En pålitlig kille. Han har ju skruvat åt både mig och farsan. Han är ovärderlig. Och jätteskönt för mig att få det stödet av honom, som jag behöver.

– Fantastiskt att det finns folk som vill hjälpa till ideellt, och av kärlek till sporten. Jag uppskattar sådant jättemycket.

Annons: