Connys cykelmuseum – nu också med verkstad

Höghjulingarna tillhör fortfarande några av favoriterna Conny Petterssons cykelmuseum. Foto: Rolf Johnsson
Textstorlek:

Sköllersta Conny Pettersson ger inte upp samlandet i sitt cykelmuseum, trots 74 år på nacken. Nyligen har han köpt en genuin cykelverkstad, från en 93-åring i Östergötland.

Att vara cykelsamlare betyder så mycket mer än bara själva fordonen. Därför kunde inte Conny säga nej när han fick tipset om 93-åringen utanför Motala som skulle avyttra sin gamla cykelverkstad.

Namnet “Harald Lindgrens cykelverkstad” har därför fått följa med i Connys cykelmuseum. Och plats för verkstaden har det blivit genom att Conny faktiskt sålt ett större antal cyklar.

– Åldern tar ut sin rätt och någon gång måste man ju börja avyttra. Det är cirka 40 – 50 äldre cyklar som nu fått ny hemvist i Södertuna slott i Södermanland.

– Ägaren heter Fredrik Åström, som där också driver en konferensanläggning och jag tyckte det var en lämplig köpare.

Så om man förlägger sin konferens till Södertuna slott kan man alltså bland annat få se Connys gamla “Östbergare” från 1870-talet, vilka är några av rariteterna.

Men fortfarande har Conny många godbitar kvar i samlingen och besökaren i Sköllersta blir absolut inte lottlös. Museet gör ännu skäl för epitetet ett av Sveriges största cykelmuseer.

Adolf Östberg & Co var en riktigt gammal cykeltillverkare och Conny har till och med kvar en katalog från 1895. Det är förunderligt att en 122 år gammal pappersprodukt kan finnas kvar i sådant fint skick.

Där annonseras bland annat om “en komplett sats delar till en velociped” för 144 kronor. I annonsen står också: “Dessa delar äro af engelsk tillverkning af bästa materiel och kan hvarje smed eller mekanikus lätt sammansätta och hoplöda desamma till en tidsenlig och i alla afseenden utmärkt maskin”.

Det är roligt att läsa gamla tiders vokabulär och vem kallar numera sin cykel för “maskin”? På ett annat uppslag får läsaren av katalogen en otroligt utförlig presentation av alla delarna på en cykel. Man får tänka på att ett sådant fordon då för många var helt nytt.

Där finns siffror och pilar som bland annat berättar var luftringen sitter och att pinnarna i hjulen kallas ekrar. Hela 66 olika förklaringar till cykelns beståndsdelar visas upp, vilka för oss oftast är självklara.

Ett annat samlarområde för Conny är cykelmärken och han har flera tusen olika. Förr var det väldigt viktigt att cykeln skulle bära ett märke där fram och bland lokala kan nämnas Engelbrekt, Nordstjernan och Nordin.

Registreringsskyltar är ytterligare ett samlarområde, liksom emaljskyltar, som gjorde reklam för produkten.

Sedan får besökaren inte missa Connys egen konstformation, med nästan 50 cyklar staplade på höjden.

Göran Lindhé