Staten tar över trafiken

Från och med söndag ansvarar SJ för Tåg i Bergslagens fordonstrafik. Foto: Göran Lindhé
Textstorlek:
Annons:

Länet På söndag tar Statens Järnvägar, SJ, över ansvaret att köra trafiken inom Tåg i Bergslagen. Det som tidigare har legat på Tågkompaniets ansvar.

Tåg i Bergslagen grundades år 2000, med en trafikstart den 17 juni 2001.

Avsikten med bolaget har varit att knyta samman de fyra Bergslagslänen Örebro, Västmanlands, Dalarnas och Gävleborgs län. Det ägs till lika delar av de fyra länen.

Genom förbättrad samordning mellan tågen och länstrafikbolagens bussar har det blivit enklare att resa till och från orter i hela Bergslagen. Länsposten ringde upp Bengt Benjaminsson, som är vice vd på Dalatrafik:

På vilket sätt kommer det märkas att SJ tar över Tåg i Bergslagen?
– Man kommer inte nämnvärt se det utåt som resenär. Däremot kommer SJ jobba med att sänka biljettpriser, till viss del länsöverskridande biljettpriser. SJ kommer också locka med billigare biljettpriser om man bokar resan tidigare.

Så inga omläggningar i tågens turer och tider?
– Nej, inte alls. Det är inte SJ som styr de bitarna utan det är en beställning som läggs från Tåg i Bergslagen. Det finns inga trafikbegränsningar i bytet av entreprenör. Däremot finns det vissa andra saker som kan ha påverkan och det är statliga delar i det här, som bidrag, till exempel till banorna.

Hur ser det ut för de anställda?
– De blir erbjudna en övergång av verksamhet på de villkor som man har haft tidigare. Mig veterligen har ingen personal haft någon negativ syn på det hela.

Förändringar kan det självklart bli när det gäller schemaläggning och så vidare, men det är inget som resenären ser något av. Det som kommer märkas är däremot uniformsbytet, eftersom personalen nu blir statligt anställd, säger Bengt Benjaminsson.
Tåg i Bergslagen vill fortsätta med servicen med biljettförsäljning ombord på sina tåg som tidigare, men frågan är om SJ vill det? Vissa farhågor finns för motsatsen.
Att personalen måste utföra ett extra moment är säkert något man vill få bort på sikt, och därför satsar man på reducerat pris vid tidigare betalningar.

Med länstrafikkort blir det enklare att resa över länsgränsen, och man kan delbetala sin resa inom länet med kortet. Det ges också möjlighet att bli medlem i något som kallas SJ Prio, med poängsystem.
Som företagare kommer man kunna teckna SJ Biz och få del av rabatter och förmåner.
Tåg i Bergslagen har fyra sträckor, varav två går i vårt län.
Idag körs 23 Reginatåg och fem X-14-fordon, som hyrs av AB Transito, ett fordonsbolag som ägs gemensamt mellan Sveriges landsting och regioner. Många skolungdomar i länet pendlar dagligen in till sina gymnasieutbildningar i Örebro.

 

Annons: