På cykel Hemfjärden runt

Textstorlek:
Annons:

I somras ägnade frun och jag några timmar till att åka Hemfjärden runt på cykel. Lite fler timmar än det var tänkt faktiskt, för efter några kilometers cykling mitt ute i Rävgången drabbades min cykel av punktering. Tur i oturen var att vi inte kommit så långt på den cirka 40 km långa åkturen utan jag kunde leda cykeln till närmaste cykelaffär. Den låg på Engelbrektsgatan och efter en timmes promenad blev jag 469kronor fattigare, men en hel cykel rikare. Omstart och nu bar det av på rundturen.

Innan läste att leden funnits sedan 1988 och min fru och jag har cyklat den en gång tidigare. Den gången åkte vi åt andra hållet mot vad vi gjorde den här gången. Vi ville gärna avsluta i de vackra ekhagarna vid Hjälmarsberg och det fick vi också göra. Men vi fick också cykla genom ekhagar mellan Venan och Munktorp som var minst lika vackra. Denna lite bortglömda del av Rävgången, men ack så vackra. Enda orosmomentet var en flock kor som nog egentligen var mer rädda för oss så de höll sig på behörigt avstånd från den korädda delen av cykelsällskapet. Lite slalomcykling mellan koblajorna blev det som variation och balansträning.

Norr om Hemfjärden fräste vi fram på asfalterade vägar och Hjälmaren såg vi inte så mycket av. Faktum är att man inte ser så mycket av Hemfjärden överhuvudtaget på rundturen. Lite synd kan jag tycka, men det har med vägar, stigar och markägare att göra tänker jag. Ett banan-och-vattenstopp vid vägskylten ner till Kolja blev det. I Kolja har jag en gång varit på auktion och inhandlat saker som jag egentligen inte behöver.

På Skävesundsåsen fick vi våra akterdelar masserade. Vägen bestod av en veritabel tvättbräda och våra bakdelar började nu kännas ömma. Tur att vi närmade oss Ässundet med ett obligatoriskt räkmackestopp. Jag satte inte bara i mig räkmackan som var otroligt god utan jag satte även priset på räkmackan i halsen. En av de dyrare jag ätit på länge, men i det läget var det bara att betala och njuta av de fina omgivningarna. Senast i vintras åkte jag skridskor genom sundet. Ett spännande äventyr på tunn is. Denna gång tog vi Åbäket över på andra sidan sundet.

Ässön är en transportssträcka med täta slybuskage och framme i Hjälmarbaden stod vi över ett dopp då temperaturen i vare sig luft eller vatten lockade till bad.

I Ekeby-Almby råder rena rama Klondikestämmningen där byggandet av egnahem och radhus går för högtryck. Nya hus reser sig mot Närkehimlen varje dag och vilket man förstår då omgivningarna är vackra och inbjudande.

Som planerat fick vi avslutningsvis njuta av de vackra ekhagarna runt Hjälmarsberg. Slingrande grusvägar mellan åkrar och ekhagar. Oset avverkade vi redan i starten och jag gillar verkligen vad Örebro Kommun gjort med området. Hoppas bara att den nya bebyggelse som är på väg att uppföras i Osets närhet kommer att harmoniera med det fågelrika landskapet.

Väl hemkomna återstår bara två saker och det är att tvätta cykeln och vila baken för den senare har fått sig en ordentlig omgång. Trots det kan jag rekommendera rundturen till alla som behöver lära känna Hemfjärden från cykelsadeln.