Nytt ljus över travbanan

Det här ska bli spännande, säger Örebrotravets platschef Claes Broberg och visar upp en av de nya led-lamporna som ska kasta bättre ljus över travovalen.
Textstorlek:

Örebrotravet kan bli unikt i landet. Det senaste inom led-belysning ska möta de höga kraven på banbelysning.

Annons:

Örebrotravets banbelysning från tidigt 80-tal börjar vara uttjänad, och dessutom finns det inga delar att införskaffa vid reparationer.

– Vi måste byta ut den. Den uppfyller heller inte ljuskraven för bland annat tv-sändningarna, konstaterar travets platschef Claes Broberg.

När man nu står inför faktum vill travledningen tänka långsiktigt

– För vår del handlar det inte om att byta ut en fungerande ljusanläggning, utan att den inte är funktionell. Därför vill vi göra en investering både för miljön och att kraftigt minska elkostnaderna.

Travarenorna Solvalla och Åby har bytt till en metallhalogen-variant. Nackdelen i det valet är att den drar mycket ström.

Därför tittade Örebrotravet på andra alternativ. Att helt enkelt prova en helt ny och banbrytande teknik för den här formen av tävlingsarenor, LED-teknik.

Flera företag som säljer led-belysningar har hört av sig, men hoppat av när de inte klarat kravspecifikationen.

– Att sätta upp led klarar alla, men att klara den här nivån är ett annat.

Valet föll istället på belysningsföretaget Lumine Led i Karlstad, som bland annat satt upp led-belysning i Löfbergs Arena.

– De tog fram en prototyp som vi testkört här, och den visade sig uppfylla kraven, säger Broberg.

Travbanor, i exempelvis jämförelse med fotbollsplaner, är lite specifika att ljussätta enligt de krav som ställs.

Örebrotravets bana är 1000 meter med en bredd på 20 meter, och som dessutom har doserade kurvor.

Det är då en utmaning att kunna belysa hela banan runt om med samma ljusnivå.

– Förutom att det ska var ett bra ljus ska det också vara ett jämnt ljus, och inte fläckigt i olika partier, förklarar Claes Broberg.

Efter testkörningen av Karlstadsföretaget är beslutet att genomföra utbytet av banbelysningen med hjälp av de utprovade lamporna.

Det kommer att behövas 432 lampor, nära dubbelt så många som det finns i dag.

– Ändå kommer driftkostnaden bara att bli en tredjedel av dagens kostnad. Ett annat plus, förutom miljöaspekten, är att livslängden på de här lamporna ligger på 20-25 år i den användning vi avser att ha dem.

Den totala investeringskostnaden beräknas ligga på runt 9 miljoner kronor.

Eftersom led-tekniken ger energibesparingar som i sin tur ger mindre miljöpåverkan så har man sökt pengar ur Naturvårdsverket Klimatklivet-fond.

– Vi har ansökt om medel til en tredjedel av investeringen. Besked på vår ansökan kommer i juni.

Samtidigt sonderas terrängen över andra tänkbara instanser där man kan söka medel från.

Claes Brobergs beräkning är att kunna räkna hem investeringskostnaden inom en 5-10 års period.

Örebrotravets ledning menar att satsningen på den här tekniken är unikt i Sverige, och troligen i hela världen.

– Oss veterligen finns ingen i landet som gjort en liknande led-satsning i den här omfattningen. Vi har svårt att se att någon ens i världen gjort något sådant här tidigare, påstår Broberg.

Örebrotravets satsning blir ett pilotprojekt för svensk travsport och kan förstås innebära att fler travarenor följer efter.

– Vi ser flera långsiktiga vinster med projektet, inte bara för oss utan hela travsporten. Publiken på plats kommer att se större skillnad än tv-tittarna, säger Claes Broberg.

Förhoppningen är att den nya banbelsysningen ska kunna tas i bruk någon gång under nästa år.

Annons: