Sopning och saltning i ett ger effekt

Med den nya tekniken hålls de stora cykelvägarna i Örebro rena från snö. Foto: Rolf Johnsson
Textstorlek:

ÖREBRO Att göra rent cykelbanorna från snö med hjälp av den nya sop-saltmaskinen, har blivit något av en succé för Örebro kommun. Ändå är satsningen i sin linda.

Annons:

Man ser tydligt vilka cykelvägar som hålls efter av de nyinköpta sop-saltmaskinerna. Det är svart asfalt hela vägen, utan grus på. Lättcyklat även mitt i vintern. Dessutom minskar det risken för de förhatliga punkteringarna som det annars vassa gruset orsakar Örebros luttrade vintercyklister.

Kommunen köpte in fyra maskiner, där den första nu fått sitt elddop, och det den åstadkommit har redan fått många lovord av cyklisterna.

De stora prioriterade cykelstråken upplevs som helfräscha att vintercykla på. Som cyklist är det lite av natt och dag om man jämför med de traditionellt snöröjda cykelvägarna.

Rent tekniskt går det till så att den nya maskinen först sopar bort snön, därefter kommer saltet från bakvagnen i samma maskin. Effekten är snabb: rena cykelvägar – utan att man behöver sanda.

På tekniska förvaltningen, avdelning park och gata, säger Jimmy Mattsson till Länsposten:

– Det har varit en väldig positiv start. Än så länge har vi inte alla våra tre–fyra maskiner på plats, vi har mjukstartat med en maskin. Men nu i veckan kommer det ytterligare två. Vi ser fram mot att få göra en riktigt bra halkbekämpning.

Charlotte Edberger Jangdin (Centern) är ordförande i tekniska nämnden:

– Verkligen roligt att vi nu har höjt kvalitén på snöröjningen på de cykelvägar som är mest använda. Många örebroare cyklar på vintern.

Edberger Jangdin menar att man ska se till både framkomlighetsperspektivet och den olycksförebyggande effekten.

Örebros cyklister kan direkt se skillnad på vilka cykelvägar det kan vara skoj med hoj även nu i vinter. De cykelstråken ser nämligen ut som nysopade motorvägar, jämfört med andra cykelbanor.

– Sopsaltet gör det definitivt tryggare att cykla nu när väglaget på cykelbanan fått sommarväglag, säger Ida Eklund (S), vice ordförande i nämnda nämnd.

Sverige är ett cyklande land och mest hojar man i Västerbotten och Örebro län. En undersökning visar att 29 procent av länsborna cyklar till jobbet eller skolan. Tredje bästa cykellän är Uppsala, där 24 procent av befolkningen hojar. Näst sämsta cykellän är Blekinge (9 procent). Sämst är Västra Götaland (7 procent).

Förra året registrerades nästan 2,3 miljoner cyklister vid de tre mätstationerna Storgatan, Drottninggatan och Vasatorget.

Nämnda cykelturer besparade kommunen ett CO2-utsläpp (CO2-reduktion) på 622 000 kilo. Inte undra på att Örebro marknadsför sig som en av Sveriges främsta cykelstäder.

Annons: