Ett annorlunda samhälle

Textstorlek:
Annons:

När jag bodde i Fjugesta hände det att man grävde i gatan utanför mitt hus.

Det bar sig inte bättre än att några kablar grävdes av, så jag kontaktade Telia.

Nej, de höll inte på med sådana reparationer. Det hade de överlåtit till ett annat företag att ta hand om. Så då tog jag kontakt med det företaget, och då blev det samma sak igen. Själva arbetet gjorde inte de, utan det rent praktiska arbetet sköttes av ett företag som de hade avtal med. Så det dröjde innan jag kunde använda telefon och dator igen.

Häromdagen måste vi byta diskmaskin. Vi betalade extra för transport av maskinen, installation av den och omhändertagande av den gamla. Allt för att slippa besvär. Nu var det inte Elgiganten, som skulle ombesörja detta. Nej, de säljer bara, sedan anlitar de andra för att få diskmaskinen på plats. Nåväl. Det kom ett par man från det företag som skulle installera. Det gick tyvärr inte så bra. Det hål i golvet på diskbänken, som fanns var för litet för det som nu behövdes. Ett nytt större hål måste tas upp. Det kunde inte de göra.

Det var inte deras uppgift och förresten hade de inte några verktyg för det heller.
Så de lovade återkomma när hålet var grejat.

Så det blev att kontakta HSB för att få ingreppet utfört. Jag bor nämligen nu i en HSB bostadsrätt. En man från HSB kom oväntat snabbt. Hans insats får man naturligtvis betala för. Så dröjde det en halv vecka innan vi fick nytt besök av installatörerna. Allt gick bra tills sockeln längst ner under diskmaskin och diskbänk skulle sättas dit. Till den nya diskmaskinen var den för hög. Den måste kapas en centimeter. Det kunde installatörerna inte göra. Det får jag göra jag själv. Extrabesöket kostade 500 kronor.

Jag har inte skrivit det här för att vädra mina små personliga problem. Det antar jag att mina läsare inte är intresserade av. Men båda mina exempel visar hur det fungerar idag. Jag förstår också varför utvecklingen har lett till det här. Alla företag jagar kostnader och de vill inte råka ut för oförutsedda händelser. De lovar en tjänst och det är just den tjänsten de utför och inget annat. Det är kostnadseffektivt för dem. Om vi går tillbaka ett antal år, så gick det inte till så här. Den som sålde en diskmaskin såg ju till att den blev installerad,

Det här med att inte stå för hela affären, har ju slagit igenom överallt. När man köper något och inte betalar kontant, så lämnas fakturan ofta, ja kanske oftast, över till ett företag som övertar fakturan. De köper den av säljaren och det är nu deras sak att få in betalningen. För den som köpt varan har det här ingen betydelse, om det inte blir problem. Skulle köparen ha invändningar av något slag, så går det inte att vända sig det företag som har skickat räkningen. Det företaget har ingenting med affären att göra.Deras uppgift är att få in betalningen och det i rätt tid. Om köparen har några invändningar, så måste han i alla fall passa den tiden. Annars blir det påminnelseavgift och slutligen inkasso.

Ja, även om det ordnar upp sig, så kan det bli problem och arbete, som den som handlat varan aldrig räknat med. Delat ansvar är ingens ansvar är en gammal sanning. Det ligger en hel del i det, faktiskt.

Gerhard Olsson

Annons: